Binnen de organisatie van Public Art Amsterdam onderzoek ik samen met verschillende kunstorganisaties de mogelijkheden voor inhoudelijke en organisatorische samenwerking, om een gezamenlijk programma te maken waarin bestaande en nieuwe kunst in de publieke ruimte voor het voetlicht wordt gebracht.
Voor de eerste editie van Public Art Amsterdam werkte ik onder meer aan (interdisciplinaire) samenwerking. In de 2018 nodigde ik zes Amsterdamse schrijvers uit om een audiowerk op locatie te maken en te presenteren, waarin zij een persoonlijk, literair perspectief op het thema van Public Art Amsterdam en beeldende kunst in de stad gaven.
Public Art Amsterdam; Pay Attention Please! presenteert literair talent voor de audioserie Schrijvers en de Stad. Roos van Rijswijk (Centrum), Chris Keulemans (Noord), Rashid Novaire (Zuid), Fiep van Bodegom (Zuid-Oost), Massih Hutak (West) en Alma Mathijsen (Oost) verweven realiteit en verbeelding tot een serie audiokunstwerken die te beluisteren zijn, zowel thuis als op locatie.
Met deze audioserie opent Public Art Amsterdam een interdisciplinaire dialoog over fictie versus non-fictie, publiek versus privé en historisch erfgoed versus hedendaagse cultuur. Zes uiteenlopende schrijvers nemen ieder een stadsdeel voor hun rekening en leggen rake verbindingen tussen de verschillende lagen in tijd, ruimte en ervaring van een plek.
Door in plaats van tekst juist audiowerk op locatie te presenteren, spelen de schrijvers met de ervaring van de bezoeker. Ze kunnen uitlichten wat er te zien is óf wat er gezien kan worden, een herinnering oproepen, een verscherpte blik aanwakkeren of juist een toekomstvisie formuleren, en laten zien dat ‘De Stad’ niet alleen iets fysieks is, maar ook een idee dat altijd aanwezig is.
Zo plaatst Massih Hutak zijn werk in de voetbalkooi op het Louis de Visserplein in Osdorp, duikt Fiep van Bodegom in de geschiedenis van een voormalig planetarium in de Bijlmer en roept Chris Keulemans verdwenen kunstwerken en interventies op in het snel veranderende Noord.
Samenstelling en productie: Suzanne Sanders
Opnames: Daan Hofstee, Rick Haring
Montage: Daan Hofstee
Implementatie: Remco van Bladel